Son yıllarda inanılmaz bir ivme yakalayan e-ticaret platformları sayesinde ürün fotoğrafçılığına her zamankinden daha çok ihtiyaç doğmuştur. Amazon, Etsy, Trendyol, Shopify vb. platformlarda faaliyet gösteriyorsanız bu makale tam size göre
Diğer fotoğrafçılık türlerine göre ayrı bir bilgi ve bakış açısı isteyen ürün fotoğrafçılığında istediğiniz performansı yakalayabilmeniz için faaliyet gösterdiğiniz pazar yerlerinin hangi formatta fotoğraf istediğini bilmelisiniz. Örneğin; Trendyol 2 / 3 formatında yani dikdörtgen fotoğraf isterken Etsy, Amazon gibi platformlar 1/1 kare formatı tercih ederler
İyi çekilmiş ve lanse edilmiş ürün fotoğraflarının satışlarınızı olumlu olarak etkileyeceğini ve müşterinin satın alma aksiyonuna pozitif katkı sağlayacağını sakın aklınızdan çıkarmayın.
Peki iyi ürün fotoğrafı nasıl çekilir?
A- Uygun ve kaliteli ekipman
Burada karşımıza çıkan ilk unsur fotoğraf makinesinin üzerinde taşıdığı sensördür. Crop sensörlü ve full frame olarak özetleyebileceğimiz sensör tipleri içinde bütçeniz el veriyor ise full frame (tam kare) sensörlü cihazlar ile çekim yapmanız başta ürünün üzerindeki ayrıntılar, alan derinliği, renk aralığı gibi konularda sizi ön plana çıkaracaktır. Full frame sensörlü kameralar yüksek çözünürlükleri sayesinde ürünün üzerindeki en ince ayrıntıyı bile yakalamanıza olanak tanır.
Peki crop sensörlü makineler ile çekim yapılamaz mı? Tabi ki yapılır. Ama croplu makine kullanıyor iseniz bu sefer de aydınlatma ekipmanınızın orta ve üzeri sistemler olması beklenir. Örneğin, 400w ve üzeri paraflaşlar gibi…
B- Işık Kaynakları
Ürün fotoğrafını çekerken iki ana ışık kaynağınız vardır: Doğal ışık ve yapay ışıklar
- Doğal ışık: Bilinen manada güneş ışığı da diyebiliriz. Gün ışığını kullanırken ışığın sertliğini ve geliş yönünü dikkate almalısınız. Unutmayın ki perde vb gibi araçları kullanarak ışığı filtreleyebilir bir miktar yumuşatabilirsiniz ama güneş ışığının açısı, ısısı ve şiddetini ayarlamak son derece zordur. Çünkü güneşi durdurmak mümkün değildir
- Yapay ışık: Ürün fotoğraf çekimi için gerekli olan ekipmanlar arasında sıklıklar kullandığımız ekipmanlar ise yapay ışıklardır. Bunlar da kendi içinde tasnif edilebilir.
Sürekli ışıklar: Son dönemde en popüler olanlar ışıklar led ışıklardır. Bu ışıklar daha çok video çekimlerinde kullanılır. Ancak başka ışık kaynağınız yoksa ya da fiyat/performans göz önünde bulundurulan bir projede çalışıyor iseniz pekala led ışıklar ile de çekim yapabilirsiniz.
Paraflaş: Ürün fotoğrafçılığının olmazsa olmazı yüksek çözünürlük, keskinlik ve doğru renk kalibrasyonu için paraflaş setler en önemli yardımcılarınızdan biri olacaktır. Piyasada 250, 400, 600, 800 ve 1000 watlık modelleri rahatlıkla bulunabilen bu ekipmanı satın alacak iseniz çekeceğiniz ürün ile paraflaşın gücü arasında doğrudan bir bağlantı olduğunu aklınızdan çıkarmayın.
Örneğin; mobilya, beyaz eşya vb gibi nispeten büyük cisimleri çekecek iseniz en az 600 wattlık ve iki adet paraflaşınız olmalıdır.
C- Tripod
Ürün fotoğrafı çekerken vazgeçilmez unsurlardan biri de kaliteli bir tripod ihtiyacıdır. Tripod sayesinde fotoğraf makineniz sabitlenip titremeyeceği için daha net ve keskin fotoğraflar çekebilirsiniz.
Ürün fotoğrafları çekerken temel açılardan biri sayılan sağ-sol 45 derecelik açıyı yakalayıp ürünü sabitlemeniz için mutlaka bir tripod kullanın. Eğer tripodun ayak ve kafa kısmını sabitleyip yerlerini işaretlemezseniz ardı ardına gelen fotoğraflar çerçevede hizalı durmayacak çekimden sonra photoshop programında ekstradan vakit harcamak zorunda kalacaksınız
Tripod almaya karar verdi iseniz şu hususu mutlaka göz önünde bulundurun: Alacağınız tripod modüler ve farklı işler için kullanılabilir olmalı. Aksi takdirde ürün fotoğrafı için ayrı ürün videosu için ayrı cihaz almanız gerekebilir.
Doğru kompozisyon
Ürün fotoğrafçılığının olmazsa olmazı komposizyon konusudur. Beyaz zeminde çekilen fotoğrafların haricinde life-style diye tabir edilen fotoğraflar aslında bir kompozisyon çalışmasıdır.
Kompozisyonda başlıca unsurlar; makinenin açısı-ürününü durduğu yer, ürününün çerçevede durduğu açı (90, 45 ya da 0 derece-göz hizası) ışığın geliş açısı, set-up kurulumu, kullanılan yardımcı malzemeler olarak özetlenebilir.
Tüm bunların birbirleri ile uyumu sayesinde ortaya gözü yormayacak bir çalışma çıkabilir.
Ürün fotoğraflarının çerçevede durduğu yer açısından iki önemli kuralı daha hatırlatmamız yerinde olur:
- Merkeze yerleştirme: Ürünü çerçevenin tam ortasına yerleştirmek
- Üçte bir kuralı: Ürünü çerçeveyi üçe bölüp ürünün ilgi çekici kısımlarını kesişim noktalarına yerleştirmek
- Altın oran kuralı: Ürünü, çerçeveye altın oran kuralına göre yerleştirmelisiniz
Düzenleme Programları
Ürün fotoğraflarını çektikten sonra düzenleme yapmak fotoğrafların kalitesini iyileştirmenize yardımcı olacaktır.
Düzenleme yaparken, fotoğrafların renk dengesini, kontrastını ve keskinliğini ayarlayabilirsiniz. Ayrıca, fotoğraflara filtre veya efekt ekleyebilirsiniz.
Ürün fotoğrafları için yaygın olarak kullanılan düzenleme programları şunlardır:
- Adobe Photoshop
- Adobe Lightroom
- Capture One
Ürün fotoğrafçılığı, zaman ve pratik gerektiren bir beceridir. Bu ipuçları, ürün fotoğrafçılığı konusunda bilginizi geliştirmenize ve daha profesyonel fotoğraflar çekmenize yardımcı olacaktır.