Rakip ve rekabet analizi günümüzde pazarda aktif bir şekilde kullanılan analiz çeşididir. Mevcut pazarda bulunan ürün satışı için uygulanan analizlerdir. Rakip analizi sonucunda bulunan rakipler ile ilgili bilgiler de analiz edilerek adım stratejisi oluşturulur. Mevcut stratejilerin doğrultusunda işletmenin daha yüksek ve seviyeye çıkabilmesi için rekabet büyük bir önem taşır. Aynı zamanda bu rekabet üzerinde başarı elde edilmelidir. Doğru bir şekilde yapılan rekabet analizi ile birlikte doğru bir satış yapmak da mümkün olmaktadır.
Rakip Analizi Nasıl Olmalı?
Rekabet durumuna bağlı olarak bazı listeler söz konusu olmaktadır, bu sorular ise;
- ♦ Rakip alanları kuvvetli midir?
- ♦ Yıllık satış rakamı nedir?
- ♦ Rakiplerin ortak durumu ne?
- ♦ Rakiplerin fiyat durumu?
- ♦ Rakiplerin büyüme oranı, gibi birçok soruya yanıt vermektedir.
Rakip Analizi Neden Önemli?
Rakip ve rekabet analizi nasıl yapılır sorusu birçok kişi tarafından sorulan bir sorudur. Mevcut analiz için doğrultusunda e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Sunular rekabet analizi ve pazarı mevcut rakipleri tanımak açısından da oldukça önemlidir. Gerekli araştırmalar yapılarak bu durum hakkında bilgi edilir.
- ♦ Rakiplere dair tüm bilgiler elde edilir. Zayıf yönleri de buna dahildir.
- ♦ Rekabet ortamındaki güçlü yönler bilinir.
- ♦ Türkçesinde bulunan firmalara dair tüm bilgiler
- ♦ Oluşabilecek durumlara karşı hazırlıklı olmak,
- ♦ Rakipleri ait pazarlama teknikleri gibi birçok bilgiye ulaşma imkânı sunulur
Yani oluşan rekabet analizi doğrultusunda bulunan sektöre ait birçok durum olarak ortaya çıkar bu durum yol gösterici bir rapor haline gelecektir.
Mevcut İş Tanıtılmalı
Mevcut rakip ve rekabet analizi firmaya ait olan iş iyi bir şekilde tanıtılmalıdır. İşin iyi bir şekilde tanıtılmaması rekabet analizinin tam olarak gerçekleşmesini engeller. Firmanın iyi bir tanıtımı yapılmalı ardından ise rakip firma analizi yapılmalıdır. Bu alanda 3 adet başlık sunulur.
Bu başlıklar ise;
- ♦ Satışı yapılan ürünler ve hizmetler başlığı
- ♦ Müşteri taleplerim ihtiyaçları başlığı
- ♦ Farklı olmayanlar başlığı gibi başlıklar ile kendini gösterir
Sahip olduğunuz firma ile ilgili tüm rakip firmalara dair bilgiler elde edilmelidir. Rekabet analizi sürecinde mevcut rakip firmaları kategoriler ayrılmak yardımcı olacaktır. Bu süreç içerisinde birçok firmayı kategorilere ayırarak daha yakından takip edebilir ve daha kolay bir araştırma gerçekleştirebilirsiniz. Araştırma Google pazarları üzerinde ve diğer aynı ürünleri satan firmalar üzerinde gerçekleşir. Bunun beraberinde bulunan sosyal medya adresleri baz alınarak çeşitli pazar araştırmaları yapılır. Elde edilen bilgiler ve firmalar dosya üzerine kaydedilerek not haline getirilir. Az miktarda firma araştırması yaparak bu firmaları sınıflandırmanız yeterli olacaktır. Günümüzde bu araştırmalar doğrultusunda rekabet pazarında ilerleme kaydetmek daha kolay bir hal almaktadır. Bunun beraberinde mevcut rekabet bilgilerini öğrenerek rakip firmaların zayıf yönlerini bilebilir ve bu doğrultuda firmanızı geliştirebilirsiniz. Doğru bir şekilde rakip analizi yapmak oldukça avantajlı bir işlemdir.