Web sitelerinde eklenmesi gereken etiket ve scriptleri tek yerden yöneten ücretsiz araç olarak Google tag manager kullanılmaktadır. Dijital pazarlamada önemli yere sahip olan Google tag manager, adından anlaşılacağı üzere Google’a ait bir araçtır.
Google tag manager, etiketleri oluşturduktan sonra web sitelerine ekleyerek onunla ilgili geri dönüşlerin takibini yapıyor.
Google Ads ve Google Analytics ile entegre edilerek çalıştırılabilen Google tag manager, web site ziyaretçilerinin istatistiklerini detaylı takip ediyor. Reklam dönüşümlerinin doğru yorumlanması açısından da önemli bir araç olduğu söylenebilir.
Google tag manager aracı, ücretsiz olarak sunulmaktadır. Bir hesap üzerinden çok sayıda çok sayıda web sitesiyle fonksiyon kullanılabiliyor.
Google tag manager Nasıl Kullanılır?
Google tag manager, web siteleri için hayati önem arz ediyor. Onun için aşağıda belirteceğimiz “Google tag manager kullanımı” ile ilgili aşamaların takip edilmesi gerekiyor. Fakat öncesinde Google tag manager kurulumu için şu adımlar takip edilmelidir:
Google tag manager Hesabı Oluşturma
- İlk olarak Google tag manager’in web sitesi ziyaret edilir.
- “Create New Account” butonuna tıklayarak Google tag manager üzerinden hesap oluşturulur.
- Zaman, ülke, isim vb. gerekli bilgiler doldurulur.
- “Google Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikası” kabul edilerek dilerek oluşturulan hesaba giriş sağlanır.
Container Oluşturma
- Google tag manager hesabına giriş sağlandıktan sonra “Container” oluşturulmalıdır. Container; değişken, etiket ve belirli kurallardan oluşuyor.
- Container’in hedef platformuyla adı belirlenir. Burada Android, web, iOS gibi seçenekler belirlenir.
- Son adımda “Create” butonuna tıklanarak konteynır oluşturulur.
Container Kodunun Web Sitesine Eklenmesi
- Container’in oluşturulmasının ardından “Install Google tag manager” alanına giriş yapılarak kod kopyalanır.
- Web sitenin tüm sayfalarındaki etiketlerin üzerine kod eklenir. Google tag manager konteynırı ile web sitesini birbirine kod bağlamaktadır.
- Web site kodunun güncellenmesinin ardından değişiklikler kaydedilir. Kaydetme işleminin hemen ardından internet sitesindeki değişiklikler yayına alınır.
Değişkenler, Kurallar ve Etiketlerin Eklenmesi
- Google tag manager hesabı üzerinden conteiner kısmına geri dönüş yapılır.
- “Tags” butonundan “etiketler” alanı eklenebilir. “Triggers” sekmesinden de etiketin nasıl uygulanacağına dair kurallar belirlenir. “Variables” üzerinden de değişkenler eklenebiliyor.
- Etiket eklemek için “New” butonuna tıklanır. Akabinde etiket türü seçilip gerekli ayarlarlar yapılarak yapılandırılır. Etiket yapılandırıldıktan sonra etiketi yayına alınabilir.
- New sekmesine tıklanarak, Variables ve Triggers’te eklenebilir.
Etiketlerin Yayınlanması
Variables, Tags ve Triggers eklemeleri yapıldıktan sonra değişiklikler kaydedilir. Daha sonra “Submit” butonundan etiketler yayına alınır.
Google tag manager Bileşenleri Nelerdir?
Google tag manager bileşenleri, 6 tanedir. Bu bileşenleri şöyle sıralayabiliriz:
Variable (Değişken)
Variable; web sitesindeki özellik ve durumlarını düzenli şekilde kaydediyor. Web sitelerinde tetikleyici unsurları oluşturan değişkenler bulunmaktadır. Değişkenler, tetikleyicileri belirlerken durumla ilgili bilgi vermektedir. Variable bileşeni, web sitesindeki tüm tetikleyicilerin değişkenlerini ayarlamaktadır.
Container (Kapsayıcı)
Container, etiketleri direkt güncellemektedir. Google tag manager, etiketleri hızlıca ekler. Container ile tetikleyicilerle etiketlere daha kolay ulaşılır. Aynı zamanda kopyala ve yapıştır işlemleri yapmaya da gerek kalmayan bir bileşendir.
Values (Değerler)
Values, tetikleyicilerin oluşturulması sürecinde sınırları belirlemektedir. Değişkenlerin kontrol altına alınması için özelleştirilmiş metinlerden yararlanılır.
Tag (Etiketler)
Web sitesinde yer alan verilere hızlıca ulaşılmasını sağlayan kod bütünleridir. Etiketlerin üzerine tıklandıktan sonra hızlıca kısa yoldan verilere ulaştırır. Google tag manager bileşenlerinden Tag ile web sitesindeki tüm bilgilere sahip olunur. Google tag manager’in çalışma şekline Tag’lar çok uygundur. Etiketlerle kolayca tüm komutlara ulaşılır.
Trigger (Tetikleyiciler)
Trigger, Tag’ların oluşturulmasından sonra yapılandırılır. Tag’lar gerek görüldüğü takdirde tetiklenirler. Ayrıca belirli durumlarda Tag’ların neden engellendiğine ulaşır. Web sitesinin görüntülenmesini sağlıyor. Etiketlerin tetiklenmesi noktasında da etkin rol oynuyor. Trigger, etiketlerin işlevselliğini koruyarak web sitesinin yayın hayatına devam etmesini sağlamaktadır.
Google tag manager’i Kimler Kullanabilir?
Blue Ajans olarak çeşitli alanlarda hizmet veren kurumların web sitelerine Google tag manager hizmeti veriyoruz. Alanında uzman ekibimizle Google tag manager aracılığıyla web sitelerinin verilerine ulaşarak ona göre düzenlemeler gerçekleştiriyoruz.
Google tag manager hizmeti kapsamında;
- Etiket seçimi,
- Web sitesinin geliştirilmesi,
- Web sitesinin yayınlanması,
Google tag manager aracılığıyla web sitesinin gelişimi takip edilerek o doğrultuda etiket tetikleri seçimi yapılmaktadır. Web sitesi haricinde birçok uygulama içinde Google tag manager kullanılmaktadır